Cabecera
 

Presentació


Us presentem els cursos que constituiran l’essència de la vint-i-dosena edició de la UIMIR durant l’any 2018. De gener a novembre es desenvoluparan vuit temes, seleccionats d’entre molts altres pel Comitè Acadèmic. Sortosament, la combinació de propostes sorgides tant de les entitats presents en aquest comitè (Universitat de les Illes Balears, Universitat de Barcelona i Universitat Oberta de Catalunya, juntament amb l’Ajuntament de Maó, el Consell Insular de Menorca i l'Institut Menorquí d'Estudis) com de la societat civil menorquina (CEP, GOB…) fa que calgui estudiar en profunditat nombroses propostes i deixar-ne per a l’any següent algunes que ja no tenen cabuda material durant el 2018.


llegiu-ne més

 
Xarxes Socials




Coordinació: Dra. Maria Vives Gomila, Prof. emèrita Universitat de Barcelona, psicoterapeuta, membre de l’IME

C7. Trastorns dels aprenentatges. Diagnòstic i tractament.

Coordinació: Dra. Maria Vives Gomila, Prof. emèrita Universitat de Barcelona, psicoterapeuta, membre de l’IME


Professorat: Montserrat Palau i Pujol, Fundació Orienta Barcelona
Cristina Fàbrega, Escola Tècnica i Professional del Clot
Dr. Josep Moya Ollé, Fundació ALBA Barcelona


Lloc: Seu de l'Institut Menorquí d'Estudis (Can Victori, Camí des Castell, 28 Maó)

Dates i horari: 26 i 27 d’octubre de 2018

Idioma: Català


Objectius: L’objectiu general de la segona part del curs Trastorns dels aprenentatges, diagnòstic i tractament, se centrarà a obtenir el diagnòstic i tractament de les dificultats d’aprenentatge, segons les alteracions observades en els casos estudiats.
El primer dels cursos té com a objectiu mostrar el procés evolutiu del preadolescent i adolescent. A través d'una aproximació diagnòstica diferencial, conèixer els punts d'ancoratge generadors i indicadors de psicopatologia per tal d'efectuar les indicacions oportunes de tractament i les oportunes mesures preventives.
Els objectius del segon curs van orientats a obtenir una visió interdisciplinària, pedagògica i clínica per ajudar a resoldre les dificultats que pugui presentar un alumne a l’escola i esdevenir un espai on poder prevenir, higienitzar i minimitzar o resoldre les dificultats observades, tenint en compte els diferents àmbits d’intervenció.
Finalment, el tercer curs té com a objectiu dotar els diferents professionals de les nocions de neuropsicologia infantil que regeixen el desenvolupament des de la primera infància, per tal de poder detectar els trastorns d'aprenentatge i donar-los tractament. Aquesta part se centrarà en els retards mentals, els estats deficitaris secundaris a processos psicòtics i autismes, i trastorns de conducta a l’escola.

S'utilitzarà la classe magistral, s'exemplificarà la teoria amb nombrosos casos pràctics, aportant un diagnòstic diferencial i la respectiva indicació de tractament. Es mostrarà com es treballa des d’un CSMIJ, centre de salut mental infantojuvenil, des d’un departament d’orientació psicopedagògic (DOP) dins l’escola i des d'un centre de psicologia i psiquiatria clíniques.


Contingut/Programa: 1– TRASTORNS DELS APRENENTATGES DERIVATS DE DISFUNCIONS EMOCIONALS
Procés psicoevolutiu de l’etapa de latència a l’adolescència.
Punts d’ancoratge del procés generadors de trastorns.
Indicacions de tractament psicoterapèutic i mesures preventives. Estudi de casos: diagnòstic, tractament i previsió. (Tècnica Hora de Joc en la infància. El contingut de la Caixa de Joc. Diferents modalitats de joc. La Interpretació com a eina psicoterapèutica)

2– COMPRENSIÓ I ABORDATGE DELS TRASTORNS D’APRENENTATGE DES DE L’ESCOLA: UNA VISIÓ INTERDISCIPLINÀRIA
1- La intervenció en els departaments d’orientació i en els principals agents implicats en l’àmbit escolar: a/ Alumnes b/ Docents c/ Pares
2- Aprofundiment en estratègies d’intervenció en alumnes que presenten dificultats:
2.1- Integració i aplicació de protocols i estratègies globals per arribar a la individualitat de cada alumne.
2.2- Construcció d’un marc de treball que possibiliti l’abordatge de les dificultats del marc escolar en el moment actual.
3- Els departaments d’orientació a l’escola:
a) Principis bàsics d’actuació
b) Objectius generals del Departament
c) Àmbits d’intervenció:
1- Àmbit d’intervenció amb alumnes:
1.1. Intervencions col•lectives
1.2. Intervencions individuals
2- Àmbit d’intervenció amb els tutors-professors
2.1. Assessorament al tutor sobre el grup-classe
2.2. Assessorament al tutor sobre un alumne
2.3 Intervencions col•lectives amb tutors
3- Àmbit d’intervenció amb els pares
3.1 Intervencions individuals
3.2 Intervencions col•lectives
4- Anàlisi de casos pràctics
3 – NEUROPSICOLOGIA INFANTIL I TRASTORNS D'APRENENTATGE
1. Els retards mentals: Concepte. Semiologia (síndrome de Down, síndrome del cromosoma x fràgil i d’altres). Intervenció des de l’àmbit escolar. Anàlisi de casos.
2. Els estats deficitaris secundaris a processos psicòtics i autismes: Concepte. Semiologia. Intervenció des de l’àmbit escolar. Anàlisi de casos. Articulació treball escolar-treball clínic. (primera part: 1.40 minuts)
3. Trastorns de conducta a l’escola: Marc general de l’educació en l’època actual. Concepte de TC. Semiologia. Intervenció des de l’àmbit escolar. Què cal observar, com observar-ho i com informar-ne? Anàlisi de casos (segona part: 2 hores)
Temes a desenvolupar en 4 hores.


Descripció:


Informació addicional: La metodologia utilitzada: S'utilitzarà la classe magistral, s'exemplificarà la teoria amb nombrosos casos pràctics, aportant un diagnòstic diferencial i la respectiva indicació de tractament.


Preu d'inscripció: 35€


Enllaços Relacionats
Més informació
Programa del curs

Cursos

 
Coordinació: Dr. Raül Genovès Company. IRIE. SAC. FUEIB
Coordinació: Joan Marquès Faner. Llicenciat en informàtica per la UIB. Màster en gestió de projectes. Fotògraf de natura i membre de la Societat d’Història Natural de les Balears, d’AEFONA (Associació Espanyola de Fotògrafs de Natura) i AFONIB (Associació de Fotògrafs de Natura de les Illes Balears).
Coordinació: Sebastià Serra Busquets, Universitat de les Illes Balears
Coordinació: Fco. Javier Cabrera Guarinos, Formador i realitzador de Vídeo Mòbil. Co-creador de eltalleraudiovisual.com. Óscar Oncina Sánchez, Formador i realitzador de Vídeo Mòbil. Co-creador de eltalleraudiovisual.com
Coordinació: Miren Lara Astiz i Ester Cladera Preto, Consell Insular de Menorca
Coordinació: Maria-Josep Mulet, Universitat de les Illes Balears
Coordinació: Dra. Maria Vives Gomila, Prof. emèrita Universitat de Barcelona, psicoterapeuta, membre de l’IME
Coordinació: Manuel Calvo Trias, Universitat de les Illes Balears. Simó Gornés Hachero, Pendent, Serveis i Gestió SL.
 
 
Ho organitza:
Ajuntament de MaóCIMEUIBUBUOCIMEXarxa VivesMaó Ciutat EducadoraMenorca talaiòtica
© UIMIR - Universitat Internacional de Menorca Illa del Rei Avís Legal | Accessibilitat | XHTML 1.0 | CSS 2.1